Studio Dani - Blog personal branding

Personal branding: Laat zien wat jou uniek maakt

Personal branding is in 2020 niet meer weg te denken. Met een goede personal branding laat je zien wat jou uniek maakt. Of je nu als freelancer werkt, op zoek bent naar een baan of zelfs gewoon al een baan hebt. Met een sterke personal brand heb je aantrekkingskracht en wek je vertrouwen. Handig als je opdrachten of werk zoekt. Geen flauw idee hoe je een personal brand opzet? Lees dan even mee:

Personal branding – Waarom je niet meer zonder kan

In de online wereld heb je 7 seconden om een juiste eerste indruk te maken. Zo lang heeft iemand nodig. 7 seconden. Als je met jouw personal brand on top of your game bent, dan zorgt die eerste indruk ervoor dat je:

  • wordt gevonden
  • onderscheid maakt
  • kijkers interesseert
  • kijkers aantrekt
  • vertrouwen wekt
  • wordt onthouden

Genoeg redenen om ervoor te zorgen dat je laat zien wat jou uniek maakt. Een ander voordeel van het ontwikkelen van je personal brand, is dat je vooral heel erg jezelf moet zijn. Het strategisch proces leidt je om richting te geven aan je werk en je leven. Als je weet wie je bent en wat je wilt, dan kun je dat ook uitdragen naar anderen. Klinkt cliché, hè? Is het ook. Maar het is ook waarheid als een koe.

Creëer je eigen merk, maar ken eerst jezelf

Daar is dat cliché weer. Om een goed beeld te krijgen, moeten de lagen uit onderstaande piramide beantwoord zijn.

  1. Purpose – Wat is je doel (op business gebied)? Waar doe je het allemaal voor en waar wil je naartoe werken?
  2. Identity – Wie ben je? Wat maakt jou waardevol en uniek? Wat past bij jou?
  3. Values – Waarom doe je wat je doet? Wat zijn je normen en waarden?
  4. Strenghts & skills – Waar ben je goed in? Wat zijn je sterke kwaliteiten en vaardigheden?
  5. Credibility – Hoe laat jij zien waar je goed in bent? Hoe laat je zien wie je bent? Hoe draagt jouw gedrag bij aan de hierboven genoemde punten?
  6. Surroundings – Waar laat jij jezelf zien?
Studio Dani - Personal branding

Personal branding stappenplan

Om bovenstaande piramide in te vullen en uiteindelijk tot een positionering te komen, doorloop je een stappenplan. Aan het einde van dit stappenplan heb je een helder beeld van hoe jij wilt dat anderen je zien en hoe je dit naar buiten toe brengt.

1. Brainstormen

Begin met een brainstorm over jezelf. Noteer al je interesses, persoonlijkheidskenmerken, vaardigheden. Eigenlijk alles over jezelf. Dromen, wensen, alles. Strepen kan daarna altijd nog.

2. Belangrijkste waarden

Met de antwoorden uit de brainstorm ga je nu jouw belangrijkste waarden vaststellen. Wat is voor jou nou echt belangrijk?

3. De unieke jij

Iedereen is anders. Ook jij. In deze stap verzamel je alles wat jou uniek maakt. Dat kunnen antwoorden zijn uit de brainstorm. Je kunt ook nieuwe dingen toevoegen. Denk aan een bijzondere achtergrond, vaardigheid of interesse.

4. Bedenk hoe je wilt dat anderen je zien

Wat wil je dat anderen van jou onthouden? Bij welke waarden, vaardigheden en specialisme wil je dat mensen aan jou denken? Als je weet welk beeld je wilt dat anderen van jou hebben, kun je hier gericht naartoe werken.

5. Jouw doelgroep

Noteer hoe en wie je toekomstige werkgever of opdrachtgever moet zijn. Schrijf op wat zij mogelijk interessant vinden om over jou te weten en te zien.

6. Personal branding

Met alle informatie die je tot nu toe verzameld hebt, ga jij je personal brand maken. Je weet wie je bent en wat je wilt. Ook weet je hoe en wie je toekomstige werkgever of opdrachtgever eruit ziet. Vat dit samen in maximaal 150-200 woorden. Dit is puur voor jezelf en (nog) niet om mee naar buiten te treden. Probeer dit vervolgens in een enkele zin samen te vatten. Maak hier een actieve, motiverende zin van. Eentje die je helpt gefocust te blijven.

Gelukt?

Dan gaan we nu die woorden omzetten naar een tekst die je kunt gebruiken op je website of LinkedIn profiel. Houd hierbij je doelgroep in het achterhoofd. Stem je taalgebruik af op de doelgroep. Laat anderen deze teksten lezen en vraag om feedback. Onthoud wel: Feedback is altijd fijn, maar volg het niet klakkeloos en blijf vooral dicht bij jezelf.

  • Schrijf een summary story – een pakkend, inspirerend verhaal – in een aantal zinnen.
  • Schrijf een kopregel voor bijvoorbeeld LinkedIn. Jouw nieuwsgierigmakende, interessante oneliner.

7. Gedraag je naar je personal brand

Personal branding is niet een hoed die je zomaar op en af zet. Vanaf nu draag je jouw merk overal uit – online, bij feestjes, op straat tijdens een random meeting. Als je het goed hebt gedaan, gaat dat ook zonder moeite. Je hebt ten slotte de stappen doorlopen met alle eerlijkheid naar jezelf. Door je altijd te gedragen naar je merk, zorg je ervoor dat anderen het juiste beeld van je vormen. En mond-tot-mond reclame is nog altijd even krachtig als altijd.

Personal branding tips voor online waardecreatie

Naast dat je jouw merk altijd moet uitdragen is de online wereld een waardevolle plek. Social media is een krachtige tool om je personal brand te weergeven. Met een heldere summary story en een kopregel ben je er nog niet. Andere manieren om je personal brand uit te breiden is waardecreatie. Hiermee profileer je jezelf als dé expert op jouw gebied en laat je jouw mening meewegen in de business wereld.

Tips voor online waardecreatie:

  • Connect. Gebruik je netwerk om anderen aan elkaar voor te stellen. Ken je iemand die een marketeer zoekt en ken je iemand die daar geschikt voor is? Via LinkedIn kan dit makkelijk door te ‘taggen’. Plaats niet alleen een tag, maar geef begeleidende introductie. Maar ook buiten LinkedIn, app, bel, mail of je een contact mag introduceren. Hurts nobody.
  • Plaats waardevolle comments op online berichten. Laat je mening horen over artikelen en andere bijdragen. Hiermee draag je met je expertise bij. Maar zorg dat je niet arrogant over komt.
  • Deel zelf artikelen en bijdragen waar jij de toevoeging van inziet. Begeleid zo’n artikel dan ook met een paar eigen regels. Zo laat je mensen meer van jezelf zien, je identiteit en je waarden.
  • Schrijf zelf artikelen, gastblogs, foto’s of ander eigen werk. Dit kan alles zijn van een idee tot aan een succes. En alles daartussen. It’s up to you. Zolang het maar een toegevoegde waarde is.

Bij alles wat je doet, blijf je focus houden, wees consistent, kopieer niks of niemand en laat anderen niet bepalen wie je bent en wat je doet. En, deel niet om het delen – blijf altijd jezelf afvragen of het écht waarde toevoegt.

Lees meer over LinkedIn in mijn artikel: 14 LinkedIn tips voor een professioneel gebruik

Regelmatig deel ik kennis, toffe projecten, eigen blogs en artikelen van collega-experts via social media. Connect als je op de hoogte wilt blijven:
www.instagram.com/studiodani.nl/
www.linkedin.com/in/daniellevdberg/

5 reacties op “Personal branding: Laat zien wat jou uniek maakt”

  1. Since gyw.wons.studiodani.nl.gzo.mt enema confirm, question, [URL=http://elearning101.org/product/amoxicillin/ – amoxicillin in usa[/URL – [URL=http://johncavaletto.org/item/levitra/ – levitra[/URL – [URL=http://synergistichealthcenters.com/product/lasix/ – lasix lowest price[/URL – [URL=http://wow-70.com/product/arimidex/ – arimidex[/URL – [URL=http://homemenderinc.com/prednisone-no-prescription/ – lowest price generic prednisone[/URL – [URL=http://oliveogrill.com/generic-chloroquine-lowest-price/ – best price chloroquine[/URL – [URL=http://otrmatters.com/deltasone/ – price of deltasone[/URL – [URL=http://mrcpromotions.com/item/xenical/ – xenical[/URL – [URL=http://aawaaart.com/retin-a-generic/ – retin a[/URL – [URL=http://johncavaletto.org/drug/pharmacy-generic-pills/ – pharmacy generic pills[/URL – [URL=http://lokcal.org/product/online-generic-lasix/ – achat pilule lasix[/URL – [URL=http://thehealingheartcenter.org/cheap-zithromax-canada-pharmacy/ – zithromax price dubai[/URL – [URL=http://getfreshsd.com/nexium/ – nexium price at walmart[/URL – [URL=http://solepost.com/amoxil-generic-pills/ – amoxil generic pills[/URL – [URL=http://thrombosedexternalhemorrhoids.com/oxetin/ – lowest oxetin prices[/URL – excision failed amoxicillin cheap canada levitra lasix online no script canada lasix arimidex prednisone no prescription best price chloroquine deltasone for sale xenical retin a generic pharmacy pills mexico lasix price cheap zithromax canada pharmacy nexium uk amoxil buy oxetin without prescription oxetin slowly, http://elearning101.org/product/amoxicillin/ amoxicillin no prescription http://johncavaletto.org/item/levitra/ levitra http://synergistichealthcenters.com/product/lasix/ lasix low cost lasix http://wow-70.com/product/arimidex/ generic arimidex from us http://homemenderinc.com/prednisone-no-prescription/ prednisone without dr prescription usa http://oliveogrill.com/generic-chloroquine-lowest-price/ chloroquine non generic http://otrmatters.com/deltasone/ deltasone http://mrcpromotions.com/item/xenical/ generic for xenical http://aawaaart.com/retin-a-generic/ retin a generic http://johncavaletto.org/drug/pharmacy-generic-pills/ pharmacy uk http://lokcal.org/product/online-generic-lasix/ lasix pillola http://thehealingheartcenter.org/cheap-zithromax-canada-pharmacy/ cheap zithromax canada pharmacy http://getfreshsd.com/nexium/ order nexium http://solepost.com/amoxil-generic-pills/ where to buy amoxil online http://thrombosedexternalhemorrhoids.com/oxetin/ oxetin best price usa metastasize, clinician.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *