Studio Dani - LinkedIn tips voor professioneel gebruik

14 LinkedIn tips voor een professioneel gebruik

Met deze LinkedIn tips hoop ik je op weg te helpen naar een professioneler profiel en gebruik van het medium. Social media lijkt makkelijk, maar stiekem komt er veel meer bij kijken. Hoe zorg je voor een groter bereik van je posts? Of wat moet je doen om op te vallen? Ik heb 14 vanzelfsprekende en minder vanzelfsprekende LinkedIn tips voor een professioneel gebruik op een rijtje gezet:

#1 Vraag om aanbevelingen en testimonials

Aanbevelingen zijn krachtig. Vraag (oud-)collega’s of opdrachtgevers om een aanbeveling te schrijven voor je persoonlijke LinkedIn-profiel. Of vraag klanten en relaties hierom voor op de bedrijfspagina. En return the favour. Let wel op dat je dit niet zomaar doet. Zorg dat het voldoende waarde heeft. Het moet altijd authentiek en oprecht zijn.

#2 Gebruik beeldcontent

Gebruik afbeeldingen of video om je boodschap over te brengen. De aandachtsspanne is kort en zeker bij social media. Trek in een seconde de aandacht door het juiste beeld te gebruiken. Vergeet ook niet de afbeelding als thumbnail te gebruiken.

#3 Niet doorlinken op LinkedIn en Facebook

De optie om berichten automatisch door te plaatsen naar andere socialmedia-kanalen zou verboden moeten worden. Gebruik dit niet. Allereerst hebben kanalen vaak een ander publiek en best time to post – gedrag. Daarnaast zijn dezelfde tekst en beeld niet altijd relevant voor elk kanaal. Als laatste is het gebruik van hashtags bij elk kanaal anders. Plaats dus niet alles klakkeloos door, maar gebruik het medium zoals deze bedoeld is.

#4 Gebruik zoekwoorden

SEO – Search Engine Optimalization – zorgt niet alleen dat jouw website hoog scoort in zoekmachines, ook profielen op social media worden opgepikt. Een bedrijfspagina wordt beter zichtbaar als de bedrijfsnaam als zoekopdracht wordt ingevoerd. Voeg de juiste zoekwoorden toe aan alle informatie op LinkedIn, en wordt ook vindbaar in zoekopdrachten zonder dat je bedrijfsnaam wordt genoemd.

#5 Professionaliteit

LinkedIn is een zakelijke socialmedia-kanaal. Gebruik ‘m dan ook zo. Deel alleen gepaste informatie.

#6 Notificaties

Zet notificaties uit als je jouw profiel update. Dit komt een tikkeltje storend over als je te vaak je profiel aanpast.

#7 Pakkende kopregel

Heb jij ook een functietitel in jouw kopregel – de regel zichtbaar onder je naam – staan? Vaak zegt dit weinig over wat je doet en hoe je jezelf onderscheidt van de rest. Beter is om een wervende of verklarende tekstregel te schrijven. Eentje die pakkend is, nieuwsgierig maakt of meteen een belofte geeft. De mijne? ‘Schrijfster met creatieve kapsones. Bedenkt snode plannen voor een wereldverovering.

Studio-Dani-LinkedIn-profiel

#8 Dé profielfoto

Altijd een drama. Want welke foto zegt alles? Inmiddels weten we dat foto’s genomen in “sociale sferen” echt niet kunnen. Geen feestjes, geen zonnebrillen, geen andere gekkigheid. De tegenreactie waren veel steriele en statische profielfoto’s. The boring kind.

Volgens een onderzoek van Forbes Magazine in 2020 vinden we dat die foto’s te weinig persoonlijkheid laten zien. En niet uitnodigend werken om een community op te bouwen. Niet goed dus. Maar wat is dan wel een juiste profielfoto?

Volgens Forbes heeft een goede profielfoto voor LinkedIn een interessante, kleurrijke achtergrond, heb je een glimlachende uitdrukking en kom je relaxt over. Foto attributen toegestaan.

PS. Ik ben lekker eigenwijs en kies voor een foto met witte achtergrond.

#9 Personal branding

LinkedIn is niet zomaar een opsomming van wat je hebt gedaan en gestudeerd. Het is je visitekaartje. Je personal brand. Authentieke profielen waarbij viewers een goed idee krijgen van je persoonlijkheid hebben een grote aantrekkingskracht. Denk hieraan bij het kiezen van je foto, achtergrondfoto, je verhaal én je tone of voice. Ik schrijf bijvoorbeeld nooit formeel, maar altijd alsof ik tegen vrienden of familie praat. En ik maak grappen. Bewust, want ik werk liever in informele sferen.

#10 Achtergrondfoto

Vaak vergeten, maar zeker belangrijk: de achtergrond foto. Samen met je profielfoto zijn dit de visuele elementen op je pagina. Hiermee zet je extra kracht achter wie je bent en waar je voor staat. Bovendien zorg je hiermee dat je opvalt.

#11 Je summary story

Ontbreekt er een summary op jouw profiel? Schrijf er dan eentje. Dit is je kans om jouw verhaal te vertellen. Maak geen opsomming van je skills, maar schrijf een pakkend verhaal. Besteed er aandacht aan en vraag anderen om feedback. Dit is een stukje persoonlijke content marketing – so make it count.

#12 Vermijd buzzwords

Whut? Buzzwords zijn woorden zoals specialised, leadership, strategic, experienced, innovative, certified en expert. Om er een paar te noemen. Ze komen voor in kopregels en summaries en worden zo vaak gebruikt dat ze betekenis verliezen. Er is meer nodig dan deze woorden om mensen te overtuigen van jouw kwaliteiten. Bij het gebruik van deze woorden, is het nodig om extra body te gebruiken om jezelf en je kwaliteiten te omschrijven. Of gooi het over een andere boeg en vermijd deze woorden in zijn geheel. Wat je ook doet, zorg dat de woorden betekenis krijgen.

#13 Bouw een netwerk op

Bouw je netwerk op door te connecten met mensen die je kent. Stuur niet zomaar iedereen een verzoek, maar zorg voor wederzijdse herkenning. Of zorg voor een goede introductie en waarde. LinkedIn is een social media en social zit niet voor niets in de term. Vergeet nooit dat het altijd draait om het sociale aspect – betrokkenheid, menselijk en maatschappelijk.

#14 Sharing is caring

Delen is een belangrijk onderdeel van je online aanwezigheid. Dit geldt niet alleen voor LinkedIn, maar voor alle social media. Deel eigen werk, successen of showcases. Of deel bijdragen die je belangrijk vindt van anderen. Deel content, maar ook je mening. Laat zien waarom bepaalde content voor jou belangrijk is en onderscheid jezelf. Creëer waarde als professional met jouw point of view. Ook krijgt je profiel meer waarde als je comments zorgen voor meer comments.

Deze LinkedIn tips zijn de basis voor een professioneel profiel en online aanwezigheid. Wil je LinkedIn verder uitbouwen als zelfstandige of als bedrijf? Overweeg dan om dit uit te besteden aan een marketingbureau. Ook geef ik verdiepende workshops voor businesses die zelf hiermee aan de slag willen.

PS. Een leuk, recentelijk artikel over LinkedIn van Forbes is: ‘Seven Tips To Improve Your LinkedIn Presence As An Entrepreneur’.


Regelmatig deel ik kennis, toffe projecten, eigen blogs en artikelen van collega-experts via social media. Connect als je op de hoogte wilt blijven:
www.instagram.com/studiodani.nl/
www.linkedin.com/in/daniellevdberg/

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *